2021-06-30

Affärsmässigt, logistiskt, organisatoriskt och kulturellt har det varit en utmanande tid. Samtidigt – vi har accelererat arbetsprocesser, digitalisering och ackvisition. Under året har vi utvecklat nya produkter och processer, exempelvis Omtag™ där vi hjälper kunderna att kapa kostnaderna för sina lokaler både snabbt, smart och strategiskt.
Ulrika Liss-Daniels, vd Semrén & Månsson tittar tillbaka på en utmanande period. “Vi står faktiskt ännu starkare idag än vi gjorde innan pandemin, vägen hit har varit slitsam och fylld av oro, men situationen har fått oss att accelerera vår utveckling”, säger Ulrika.

”En pandemi och allt vad det innebär för affärerna gör oss naturligtvis ödmjuka. Men samtidigt också stolta att vi lyckats gå från kris till framgång på bara ett halvår.”
Ulrika Liss-Daniels, vd på Semrén & Månsson
Nyligen genomförde Semrén & Månsson en omorganisation av företaget där Maria Persson, arkitekt och mångårig medarbetare nu tar rollen som vice vd. Tillsammans med Jakob Örtendahl, affärsutvecklingschef med fokus på Stockholmsområdet och Hanna Pettersson, affärsutvecklingschef i Göteborgsområdet bilder hon en trio som fokuserar på affärs- och konceptutveckling.
– Vi på Semrén & Månsson har såklart alltid varit kreativa och nyfikna men man kan inte ta för givet att det automatiskt skapar värde för kunden. Nu när marknaden är hetare än på väldigt länge gäller det ta vara på kompetenserna internt och få utväxling av kompetensen och energin från alla vi rekryterat senaste halvåret för att leverera det som vi brinner för: arkitektur i världsklass, färdigställd enligt tidplan och budget och med förutsägbara framtida fastighetsvärden, säger Maria Persson.
Om Ulrika Liss-Daniels ska sammanfatta halvåret som gått i ett ord så får det bli ”förändring”.
– Vi har tvingats att förändras med tiden. Vi har fått förändra hur vi arbetar, skapat ny organisation och stärkt oss med en vice vd som nationellt, på våra tre kontor, ska se till att våra ledord Arkitektur, Affärsförståelse och Digitalisering verkligen kan skapa värde för våra kunder. Vi har också behövt förändra hur vi möts, hur vi får till kreativitet på distans och som så många andra har vi behövt förändra vårt kontor för att möta förändrade arbetssätt. Samtidigt så har förutsättningarna för affärerna förändrats – från att det såg mörkt ut för hela samhället, via permitteringar och effektiviseringar så har vi överträffat våra egna prognoser med fler vunna uppdrag och bättre resultat än någon hade kunnat förvänta sig. Och en fantastisk fin förändring är att vi blivit många fler. Bara sedan 1 januari i år har vi gjort 33 nyrekryteringar, säger Ulrika.

Vi har utformat Castellums nya kontor med ett tydligt mål: att skapa en funktionell, flexibel och mänsklig arbetsplats.

Boverkets nya byggregler är här. Men hur kommer de att påverka våra byggda miljöer? Våra TIL-experter ger sin spaning.

Sedan 2022 skapar vi en hållbar, tidlös interiör för Södra – med skogen, trä och återbruk som grund i varje detalj.

Vad gör vi med byggnader från 70-, 80- och 90-talet? De som inte är gamla nog för att klassas som kulturhistoriskt värdefulla – me...

I projektet Vi på hörnet var ”att återbruka så mycket som möjligt” både ambition och strategi.

Att bygga hållbart är en självklarhet – men inte alltid enkelt. Vår kollega Lisa ser till att projekt lever upp till högt ställd...

Ett år efter premiären av Alecta Fastigheters coworkingkoncept Flexiwork Hovet har sista etappen nu färdigställts.

I Semrén & Månssons årliga publika hållbarhetsrapport för verksamhetsåret 2024 kan du läsa mer än bara en redovisning av företaget...
Är du intresserad av att lära dig mer om oss och vårt arbete. Kanske vill du starta ett samarbete? Låt oss kontakta dig! Du kan få meddelande från oss med sånt vi tycker är intressant!
© Semrén & Månsson 2025