God arkitektur, som utgår från människor och stadens bästa, byggd med bra material är en investering i framtida värden. Ja, konkreta värden som byggnader eller material: dessa kan återvinnas och fungerar som en slags materialbank. Men det är också sociala värden som ger människor, företag och städer bättre möjligheter att växa och utvecklas. Vi ser sambandet mellan gestaltning och design, materialval och hållbarhet. Insikt och kunskap om projektens ekonomiska förutsättningar lägger grunden till arkitektur som ger fler marknadsfördelar och som har hållbara förvaltningsperspektiv.
Det finns de som tycker att kunskap om ekonomi hämmar konstnärlighet och kreativitet. Givetvis är design, formgivning och arkitektonisk gestaltning kärnan i det vi gör. Men vi är övertygade om att vi också måste behärska andra frågor: teknik, statistik, ekonomi och sociala aspekter bara för att nämna några.
Det är viktigt att utforska både emotionella och funktionella värden för att förstå hur vi kan maxa potentialen i varje enskilt projekt. Funktionella värden kan vara driftskostnader, materialval och systemlösningar. Emotionella världen handlar till exempel om attraktionskraft och livsstilsprofilering, som bygger en relation till projektet och som skapar upplevelser – något som absolut påverkar marknadsvärdet. Vi tar ett utökat ansvar genom att kombinera kreativitet, teknik och tänka business – för att säkra att resultaten blir så maximalt goda och så värdefulla som de kan bli.
”Frågor kring ekonomi är grundläggande för arkitekturen. Ekonomin bestämmer ju om och hur en arkitektonisk idé kan omsättas till en konkret, lösning.”
Magnus Månsson, arkitekt SAR/MSA, koncernchef och adj. Professor
Arkitekt SAR/MSA, regionchef Göteborg, Partner
+46 707 99 10 71sophie.dufva@semren-mansson.se