Restaurang Vrå

HospitalityInredning

Du har bara hunnit ta några steg från entrén när du plötsligt finner dig stå i en ruff och pulserande gränd i Tokyo. På din högra sida ett öppet kök; febril aktivitet och blanka metallytor. Till vänster ett upphöjt ”chef’s table”, japansk sittning och full insyn över kockarnas arbete. Hyllade Vrå har flyttat – och med Semrén & Månssons hjälp fullbordat sitt koncept.

Vrå matgrupper i blå runda öar med glaspaneler

UppdragsgivareStrawberry Properties

PlatsGöteborg

År2019

Lokalarea400 m2

NomineringarGulstolen: Sveriges arkitekters pris för årets bästa inredning 2020

Vrå kök i sten och trä

”Vi har medvetet försökt bevara den småskaliga känslan i en stor lokal. Pergolan, vikskärmarna och de runda borden som skärmas av med glaspaneler hjälper till att skapa rum i rummet.”

Sara Ewreskär, arkitekt SAR/MSA

Tokyo möter Bohuslän i Postens hjärta

Som namnet antyder var restaurangen från början placerad i en undanskymd vrå av Posthotellet. Men efter flera år av hyllande recensioner stod det klart att lokalen, som saknade tillgång till riktigt kök, var en begränsning för restaurangens ambitioner. Det var dags kliva ut ur hörnet och tänka större. Och vem var bättre lämpad att utforma den nya restaurangen än någon som redan kunde byggnaden utan och innan?

Frågan var bara var restaurangen skulle placeras. Att möta tekniska krav för storkök, ventilation och annat i en kulturmärkt byggnad med starka skyddskrav är ingen enkel sak, och att dessutom få ihop logistiken med hotellets andra restaurang, Norda, innebar en hel del huvudbry. Till slut föll ändå valet på hotellets hjärta: den magnifika posthallen som en gång i tiden tjänstgjorde som göteborgarnas centrala postkontor. Genom att jobba med istället för emot lokalens begränsningar har vi inte bara skapat en ny funktionell restaurang, utan lika mycket en visuell upplevelse som tar besökaren hela vägen till Tokyo. Via Bohusläns klippor.

– Det är detta jag älskar med ombyggnadsprojekt – att man måste utmana sig själv att tänka nytt och innovativt. Nästan hela interiören är specialritad och platsbyggd, men eftersom skyddskraven innebär att allt måste vara reversibelt har vi jobbat med olika ”öar” som vilar snarare än fäster mot underlaget, säger Sara Ewreskär, arkitekt och ansvarig för inredningskonceptet.

Vrå restaurangsittning stenbord med skinnsoffor
vrå detalj på stenbord och stenbänk med skinnsits

Från en vrå till flera olika

Flytten till posthallen medförde inte bara logistiska utmaningar. För hur behåller man en intim känsla och atmosfär – som själva namnet signalerar – i en miljö som samtidigt är pampig och storslagen? Genom en sekvens av olika miljöer som leder längre och längre in i posthallen kunde skalan brytas ner till olika rum i rummet. Intrycket blir en serie av upplevelser, var och en med sin speciella karaktär. Vikskärmar, spaljéer, glaspaneler, takskärmar och textilier avgränsar utan att skärma av för mycket, medan olika typer av sittningar – från klassisk japansk horigotatsu till långbord och chambre separée – gör det möjligt att anpassa restaurangens utbredning efter antal bokningar. Rationellt och praktiskt, men lika mycket ett sätt att skapa rätt stämning i restaurangen.

”Tänk dig att du har en fot på västkusten och en i Japan. Ungefär så ska du känna när du kliver in i restaurangen, som att miljön är bekant men lite spännande på en och samma gång.”

Sofia B Olsson, operativ chef på Vrå

Restaurang vrå disk i bohusgranit och blomsterarrangemang

Hållbart och närproducerat hantverk

På Vrå är ledorden hållbart, spårbart och ekologiskt. Det återspeglas även i interiören. Precis som i menyn samspelar traditionella japanska element med lokala, hämtade från Västkusten. Och visst finns ett släktskap mellan det japanska och nordiska formspråket. Båda premierar gedigna material som trä, glas och natursten, och interiören på Vrå är inget undantag. Det är på en gång hantverksmässigt och konstnärligt. Bland de noga utvalda detaljerna kan nämnas tvättfat i bohusgranit och kalksten, handblåsta paneler i delvis återvunnet Orreforsglas, och skira draperier infärgade för hand av en japansk textilkonstnär – passande nog bosatt i Bohuslän.

Vrå interiör japansk sittning med utsikt över kök i sten och trä

Med hjälp av ”invändiga fasader” fick Vrå sin egen yokocho, ett japanskt begrepp för en gränd bakom en huvudgata.

,

Vrå matgrupper i blå runda öar med glaspaneler
Vrå matgrupper i blå runda öar med glaspaneler skiss

Dela

Sara Ewreskär, arkitekt på Semrén & Månsson Göteborg

Kontakta mig om du vill veta mer

Sara Ewreskär

+46 736 00 54 70sara.ewreskar@semren-mansson.se

Relaterade projekt

Loggbok

Vill du bli kontaktad?

Vill du veta mer om vårt arbete, starta ett samarbete eller söka jobb? Låt oss kontakta dig. Du kan även få mejl från oss ibland med sånt vi tycker är intressant.

FacebookLinkedInInstagram