2022-02-24
Det korta svaret är att magkänslan sa det, efter att jag halkat runt på en del olika utbildningar och landat på Chalmers där allt kändes rätt. Till slut. Men med tiden har jag utvecklats med arkitekturen och det har utkristalliserats saker i huvudet som man kanske kan säga byggt upp eller väckt något slags kall i mig.
Ja du, vi måste bygga smartare, mer flexibelt och färre hus, men det är ju självmord att säga som arkitekt såväl som byggaktör eller fastighetsägare. Vi är otroligt låsta i hur vi bygger idag med prefabelement och hårt styrda processer. Du nämnde ett riktigt buzz word där: flexibelt, vad är egentligen flexibel arkitektur? Flexibel arkitektur är bra. Det innebär att strukturen går att bygga om till något annat med mindre medel än det skulle innebära att riva och bygga nytt. Men händer det, någonsin? Nej, typ inte. Flexibelt innebär paradoxalt nog att vi inte optimerat ytan, för vi vet vad vi ritar för idag men inte vad som kommer i morgon. Alltså en risk, sett ur ett ekonomiskt perspektiv, där vi lånar pengar av framtiden. Flexibel arkitektur är, tyvärr, något som få lever upp till.
Jens Zackrisson, arkitekt på Semrén & Månsson
Det är förstås svårt att kritisera ett pågående projekt. Som jag ser det kan man visa genom att göra saker, i stället för att prata. Agera vägvisande och innovativt, som jag tycker att vi gör. Det är ganska edgy att vi nu rott tre projekt i hamn där vi byggt i egen regi. Fast du låter ganska åsiktsdriven, eller? Det finns uppsidor med att prata och vara åsiktsdriven också. Fördelen med att våga stå för något är att man förhoppningsvis fångar in likasinnade partners som också vågar ifrågasätta och utmana sig själva såväl som normer. Tillsammans är det lättare att påverka utvecklingen och personligen vill jag gärna jobba med dem som också ser det. Men för att svara på frågan, det finns ingen skala, och det är jättesvårt att prata om. I princip kan du knappt säga något om detta utan att göra åverkan på en kundrelation. Och det handlar om att branschen är uppbyggd på ett visst sätt.
Du menar, varför är kundrelationen placerad på piedestal? Ja… kunderna är vårt levebröd, som i alla branscher. Och det är säkert kulturellt, svenskt på något sätt, att vilja bibehålla god stämning. Få fler uppdrag. Däremot är olika kunder absolut olika mottagliga för diskussion, något man måste känna av. Risken med att testa är hög dock, speciellt i förhållande till den eventuella utdelningen.
Som bransch tycker jag inte att vi gör det, vilket jag egentligen har full förståelse för, just med tanke på den mångfacetterade konsultrollen. Men personligen är det min sporre och inspiration, om vi med ”utmana” menar utföra saker på nya sätt. För att koppla an till den tidigare frågan tror jag att arkitekter alltid kommer att vara lite mer idealister än kunden. Skillnaden är att kunden oftast står för den ekonomiska risken i projekten och vi kan säkert vara blinda inför konsekvensen att vara så idealistiska. Men det är precis det vi håller på att förändra. Jag vill inte se det som att det finns ett ”vi och dem”. Arkitektur är slutresultatet av hela projektet sammantaget. Det görs tillsammans.
Här är våra tre bästa tips för en framgångsrik planansökan.
Vägen till ett positivt planbesked kan vara komplicerad. Här berättar tre av våra kollegor om den smidigaste vägen fram.
I Semrén & Månssons nya hållbarhetsrapport kan du läsa mer än bara en redovisning av företagets klimatpåverkan. I rapporten kan du...
Blue foods kan ge nytt liv åt havet och våra kustsamhällen. Läs mer om hur vi startade ett algodlingsföretag.
Jan Larssons tre bästa tips för dig som vill bygga i trä:
Magnus Lindgrens 4 bästa tips för att lyckas med återbruk
Magnus Lindgren förklarar hur konkret cirkuläritet ska fungera långt in i framtiden
Jan Larsson är arkitekt, professor i arkitektur och träexpert
Är du intresserad av att lära dig mer om oss och vårt arbete. Kanske vill du starta ett samarbete? Låt oss kontakta dig! Du kan få meddelande från oss med sånt vi tycker är intressant!
© Semrén & Månsson 2023