Helhetssyn är den bästa investeringen

2021-03-30

Jakob Örtendahl är arkitekt och affärsutvecklare på Semrén & Månsson. Han vet vikten av att komma in i tidiga skeden av projekt. Det första samtalet är ofta helt avgörande för hur framgångsrik affären och den färdiga produkten blir. Med rätt ingång kan avkastningen mångdubblas – innan första skissen ens har påbörjats.

– Stora värden skapas tidigt. Därför måste vi ha ett helhetsperspektiv där vi tillsammans med beställaren genast sätter förutsättningarna för smart arkitektur och en god affär. Att vi på Semrén & Månsson håller i trådarna genom hela processen är en fördel för kunden, säger Jakob Örtendahl.

”Genom att sätta rätt premisser från början skapar vi förutsättningar för långsiktig hållbarhet, både tekniskt och socialt.”

Jakob Örtendahl, arkitekt och affärsutvecklingschef

Redan inför första mötet vill Jakob Örtendahl få koll på de viktigaste förutsättningarna för ett projekt. Några få koordinater räcker för att tillgång till ett överflöd av tillgängliga data om platsens förutsättningar: befintlig och planerad bebyggelse, närliggande företagsverksamheter, befolkningsstruktur, skolor, dagis, grönytor, markkvalitet, ljus med mera.

– De digitala verktygen ger oss en bra utgångspunkt, men den mänskliga dialogen är så klart minst lika viktig för att forma och nå målet. En god relation med kund, kommun, politiker och medborgare lägger grunden till arkitektur som både gynnar och engagerar alla, säger Jakob Örtendahl.

Projektens enskilt största utmaning är tidsperspektivet. Byggprojekt är ofta långdragna historier. Då blir det extra viktigt att bibehålla kreativiteten och samskapandet, och se till att alla brinner för det man gör även om arbetet löper över lång tid.

– Min uppgift blir ofta att belysa projektet ur så många perspektiv som möjligt, vilket också inkluderar tjänstemän och politikers åsikter. När alla förstår vad vi som arkitekter vill och vilka fördelar det ger på lång sikt, så får vi ofta större mandat att påverka det färdiga resultatet.

”I kundmöten har det hänt att vi har visat en bild på ett område och frågat ’Ska vi inte bygga här?’,”

Jakob Örtendahl, arkitekt och affärsutvecklingschef

Det kan även handla om att identifiera nya, goda affärer åt kunderna. Att hitta byggbar mark och få fram nya detaljplaner på platser där andra inte ser möjligheterna.

– Genom att ha ett längre perspektiv redan från dag ett lägger vi grunden till bättre business – utan väsentligt högre konsultkostnader. Bara att få stadens tjänstemän att börja titta på förutsättningarna för att ändra en detaljplan så att bostäder eller kommersiella fastigheter kan byggas på platsen ökar värdet på marken enormt.

Dela

jakob örtendahl affärsutvecklingschef Stockholm

Kontakta mig om du vill veta mer

Jakob Örtendahl

+46 707 23 23 08jakob.ortendahl@semren-mansson.se

Vill du bli kontaktad?

Är du intresserad av att lära dig mer om oss och vårt arbete. Kanske vill du starta ett samarbete? Låt oss kontakta dig! Du kan få meddelande från oss med sånt vi tycker är intressant!

FacebookLinkedInInstagram