Not business as usual – så måste arkitektens roll förändras under 2020-talet

2021-03-12

Kärleken sägs vara blind, men i relationer är det bra att sätta upp mål och vara ärliga mot varandra. Det gäller inte minst i relationen mellan arkitekt och uppdragsgivare. På Semrén & Månsson pratar vi gärna business – för har vi koll på ekonomin så kommer vi också att ha råd med den bästa arkitekturen.

– Arkitekter måste tillbaka i ledningen av byggteamet på ett nytt sätt. Inte på samma sätt som de senaste decennierna, utan som ledare för en byggrevolution med fokus på att förena affärsnytta, personlig nytta, samhällsnytta och nytta för planeten.

Det säger Ulrika Liss-Daniels, vd för arkitektbyrån Semrén & Månsson. Hon anser att arkitekter måste få en starkare plats i framtidens design och vara nyckeln till den stora attitydförändring till planering som hon ser framför sig.

– Framför allt gäller det att tänka holistiskt; skaffa sig insikter och sedan styra och samordna kompetensen med tydliga målsättningar. Och där kommer affärsförståelsen in i bilden.

”Våra projekt kvalar in högt på kreativitet samtidigt som de alltid är lönsamma affärer som går ihop i slutänden – vi måste fokusera på båda delarna.”

Ulrika Liss-Daniels, vd Semrén & Månsson

Ulrika Liss-Daniels har lång erfarenhet från ledande befattningar inom näringslivet i Göteborgsregionen. För henne är affärsförståelse bara ett annat ord för helhetssyn. Att se hur olika perspektiv och drivkrafter är relaterade till varandra. Att se hur alla parter i ett företag eller projekt ska arbeta tillsammans för att skapa lönsamhet och hållbara resultat.

–  Vi säkerställer den arkitektoniska, kreativa nivån med fokus på att det vi bygger är en lönsam affär som smartast utnyttjar kvadratmetrarna. Målet är att bidra till långsiktighet för beställaren genom resurssnålt byggande och förvaltande. Ett helhetstänk som även gynnar de som nyttjar byggnaden, men också samhället – där det vi designar ju bara är en av många viktiga komponenter.

Värdeskapande är ett honnörsord för Semrén & Månsson. Arkitekterna lägger stor vikt vid att rita med intelligens och med blicken långt in i framtiden. Allt det där kan ju låta högtravande och gammalmodigt, men Ulrika Liss-Daniels tycker att kontorets värderingar, som funnits med i över femtio år, är mer aktuella än någonsin.

– Arkitektur är business. Branschen har alltid varit bra på att försvara och stå upp för kreativiteten, men vi har också varit dåliga på att prata om lönsamheten i det vi bygger. Det har varit lite fult att titta på affärsperspektivet.

Istället för att diskutera hur ekonomin, människors välbefinnande, samhällsutvecklingen och ny kunskap påverkar arkitekturen, så handlar debatten alltför ofta om fult och snyggt, nytt eller gammalt. När det i grunden handlar om att bygga med kvalitet.

– Vi har drivit frågan under flera decennier, att arkitektens roll måste förändras. Det gäller fortfarande, i allra högsta grad i den oroliga tid vi lever i nu. Som arkitekter måste vi fokusera på det självklara; ett hållbart och omsorgsfullt byggande med precis lika stor tonvikt på den goda affären.

Dela

Ulrika Liss-Daniels vd på Semrén & Månsson Group

Kontakta mig om du vill veta mer

Ulrika Liss-Daniels

+46 31 17 24 01ulrika.liss-daniels@semren-mansson.se

Vill du bli kontaktad?

Är du intresserad av att lära dig mer om oss och vårt arbete. Kanske vill du starta ett samarbete? Låt oss kontakta dig! Du kan få meddelande från oss med sånt vi tycker är intressant!

FacebookLinkedInInstagram