Ursäkta röran, vi bygger om

2021-06-09

Vi på Semrén & Månsson har alltid värderat affärsförståelse högt. Att förstå våra kunders förutsättningar, hur vi får mesta möjliga ut av varje projekt och ja, vad som kostar, är en besparing, leder till högre vinst. Med ett starkt kundfokus finns alltid risken att man blir som med skomakaren och hans barn. Så därför möblerar vi om i organisationen för att bli ännu effektivare internt och på sikt skapa ännu fler och högre värden för våra beställare.

Maria Persson har arbetat som arkitekt på Semrén & Månsson i Göteborg sedan 2008 och har sedan 2019 haft rollen som affärsutvecklingschef. Nu kliver hon in i rollen som vice vd.

– Jag lever efter devisen att allt alltid kan bli lite bättre. Både jag och mina kollegor kan alltid bli lite smartare och lite kvickare. Men det kräver naturligtvis att man ger sig själv och sin organisation rätt förutsättningar att kunna bli bättre, säger Maria Persson.

”För att erbjuda den vassaste kreativiteten krävs att man både har koll på affär och ekonomi. Men också att man organiserar sig på ett sätt så att man kan ta vara på dels enskilda personers kompetenser, dels alla styrkor vi besitter i ett företag med kontor i Sveriges tre största städer”

– Ulrika Liss-Daniels, vd Semrén & Månsson

Genom att möblera om i organisationen så hoppas vi att det ska bli lite lättare för våra kunder, och medarbetare, att ta del av det vi kan, vet, vill och erbjuder. Det handlar också om att formalisera arbetssätt och strukturer för att få bättre hävstångseffekt när våra medarbetare får tillgång till kompetens och verktyg – oavsett vilken typ av projekt eller på vilket kontor man arbetar. Jakob Örtendahl, affärsutvecklingschef med bas i Stockholm ser en möjlighet att möta marknadens efterfrågan.

– Äntligen känns det som att vi börjar se slutet på pandemin. Marknaden har gått i gång på alla växlar och det har verkligen varit gasen i botten med både nyrekryteringar och omstruktureringar internt. Nu måste vi säkerställa att vi förvaltar både affärerna och kompetensen internt på absolut bästa sätt. Vi måste arbeta mindre ad hoc och lägga ännu större fokus på de områden vi vet att kunderna efterfrågar. Som till exempel hållbarhetsfrågorna, lärdomarna från att bygga i egen regi och konceptutveckling, säger Jakob Örtendahl.

”Som kunskapsbolag måste du ligga i framkant, både vad du vet och vad du vill lära dig. Din kunskap och nyfikenhet är liksom det värde du har som kreativ konsult”

Maria Persson, vice vd Semrén & Månsson.

Hanna Petterson, arkitekt och studiochef och som arbetat på Semrén & Månsson sedan 2019 kliver nu också in i rollen som affärsutvecklingschef i Göteborg. Tillsammans med Maria Persson och Jakob Örtendahl bildar de en trio som ska spetsa erbjudandet.

– Kombinationen av att både vara studiochef och affärsutvecklingschef gör utvecklingen av processer mer snabbfotad –Det blir lättare att driva förändring och utveckla mina kollegor parallellt. Och såklart, utvecklas själv säger Hanna Pettersson.

Dela

Maria Persson, arkitekt och vice vd på Semrén & Månsson

Kontakta mig om du vill veta mer

Maria Persson

+46 703 40 20 92maria.persson@semren-mansson.se

Vill du bli kontaktad?

Är du intresserad av att lära dig mer om oss och vårt arbete. Kanske vill du starta ett samarbete? Låt oss kontakta dig! Du kan få meddelande från oss med sånt vi tycker är intressant!

FacebookLinkedInInstagram