En japansk och bohuslänsk vrå

2021-03-05

Vrå interiör japansk sittning med utsikt över kök i sten och trä

Restaurang Vrå, i Clarion Hotel Posts lokaler i Göteborg är nominerad till det prestigefyllda priset Guldstolen – ett pris som delas ut för årets bästa inredningsarkitektur av Sveriges Arkitekter. Tillsammans med beställaren har Semrén & Månsson skapat ett koncept där Japan möter Bohuslän i en självklar fusion. Här tar vi med dig på en tur bakom kulisserna där arkitekten bakom restaurangen, Sara Ewreskär guidar oss genom restaurangens alla hörn, och vrår.

Från det att du kliver in genom entrén till restaurang Vrå ska du känna dig som förflyttad – från det grandiosa posthotellet i Göteborg till en del av Japan. Du möts av Ikebana, ett traditionellt japanskt sätt att arrangera blommor och ett specialritat handfat i kalksten som är infällt i bohusgranit. Handfatet för tankarna till den traditionella japanska tvätt-cermonin Chozubachi och Tsukubai. Med andra ord – här sätter man tonen redan från start.

När vi tar oss in mot hjärtat av restaurangen – köket – så känner man verkligen pulsen. Här har vi velat återskapa känslan av en Yokocho – en slags nostalgisk japansk resturanggata.

Vrå horigotatsu japansk sittning

Med bästa utsikten, rätt in i köket, har vi en japansk sittning – ett slags chef’s table där gästen tar av sig skorna och klättrar upp några steg för att sätta sig i urgröpningar i den upphöjda golvnivån. Det ger känslan av att sitta på golvet. Och samtidigt en möjlighet att se kockarna arbeta.

”Från första stund ska du känna dig förflyttad till Japan,"

Sara Ewreskär, arkitekten bakom Vrå

I det gamla Posthusets kassavalv har vi skapat en sittning på ”klipphällar” i granit med ”dynor” av elmoskinn längs med väggen.

vrå detalj på stenbord och stenbänk med skinnsits

Med flera olika sittningar och rum i rummet får Vrå en intim känsla i alla olika zoner av restaurangen. I den gamla posthallen har soffgrupper bildat små runda öar i havet. Dessa är smyckade med handblåsta bakbelysta glaspaneler i Orreforsglas som påminner om bubblande vatten.

Tonerna går här i blått; bordskivor i glaserad lavasten och armaturer som påminner om maneters trådar. Textilierna speglar samma blåa havstema och är infärgade för hand av en japansk textilkonstnär (som bor just i Bohuslän). För rätt nyanser har man bland annat använt mat vid infärgning.

Vrå matgrupper i blå runda öar med glaspaneler

Mitt i den gamla posthallen finner man så pergolan och sakébaren. Pergolan kan användas av större sällskap eller som chambre separé. De omslutande vikskärmarna är beklädda med träfanér av olika mönster på ena sidan och en akustisk panel på andra. Dessa kan öppnas eller slutas efter önskemål. Pendelarmaturen är handblåst och ska föreställa bojar som guppar på havsytan eller horisonten. Sakébaren har spaljéväggar som även de kan regleras efter önskad öppenhet. Den runda baren är gjord i norsk marmor och bardisken av lavasten.

”Nästan alla möbler är specialritade”

Sara Ewreskär, arkitekten bakom inredningen

Vrå Sakebar skiss

Vår konstnärlighet har verkligen fått lov att ta sig uttryck här. Nästan alla möbler är specialritade och det finns få lösa möbler. Det nordiska och japanska formspråket är besläktat med samma förkärlek till gedigna material, hållbarhet, uttryck och hantverksmässighet. Vi har valt material som är hållbara över tid och åldras med värdighet så som trä, natursten, metall och glas. Och fokuserat på ett närproducerat och gediget hantverk: men med inspiration och blickar längre ut i världen.

”Tänk Bohuslän möter Japan”

Sara Ewerskär, arkitekten bakom konceptet

Dela

Relaterade projekt

Vill du bli kontaktad?

Är du intresserad av att lära dig mer om oss och vårt arbete. Kanske vill du starta ett samarbete? Låt oss kontakta dig! Du kan få meddelande från oss med sånt vi tycker är intressant!

FacebookLinkedInInstagram